Anuradhapura, Mihinthale en wilde olifanten! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu Anuradhapura, Mihinthale en wilde olifanten! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu

Anuradhapura, Mihinthale en wilde olifanten!

Door: Annet Willemse

Blijf op de hoogte en volg Annet

22 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Vandaag beginnen we met een bezoek aan een houtsnijwerkplaats. We krijgen er een demonstratie te zien hoe het houtsnijwerk op traditionele wijze gekleurd wordt. Er wordt verteld dat de arbeiders allemaal hun eigen specialiteit hebben. De één maakt alleen olifanten, de ander alleen boeddha's en weer een ander enkel hindoegoden. Ondanks het feit dat Thila zegt dat het een fabeltje is dat je nooit een boeddha voor jezelf mag kopen besluiten Wilma en ik elkaar een mooi Boeddhabeeld te geven (gewoon voor de zekerheid), het voelt toch een beetje als 'de goden verzoeken' ...

We vervolgen onze reis door wonderbaarlijk mooie landschappen. We rijden door rijstvelden en stoppen bij een enorm meer waar lelies/lotusbloemen groeien en bloeien. Niet alleen de schoonheid van deze bloemen telt; ze hebben ook een belangrijke functie bij tempelrituelen. “Henk” plukt er een paar en Thila deelt ze aan ons uit. Wat zijn het toch schatjes, onze mannen!

Het hoogtepunt van vandaag,en volgens mij van elke rondreis door Sri Lanka,is een bezoek aan de oude koningsstad Anuradhapura en aan de bedevaartsplaats Mihintale.

De ruïnestad Anuradhapura ligt aan de oevers van de Tissa Wewa, een oud kunstmatig meer (tank) met eilandjes en riet langs de oevers. In het begin van de 19e eeuw stuitte de brit Backhaus op uitgestrekt overwoekerde ruïnes in een dunbevolkt gebied in Noord Sri Lanka. De enige opvallende activiteit was het bidden rondom een grote oude boom. En deze boom bleek later de enige levende loot van de boom waaronder Boeddha in 544 v.Chr. verlicht werd. Daarmee is deze plek dan ook een van de heiligste bedevaartsoorden voor boeddhisten in de hele wereld. Behalve de bodhiboom zien we hier enorme stoepa's en de resten van paleizen. Er is hier zoveel te zien en ik zou hier graag wat langer zijn blijven hangen. Maar om alles te kunnen doen en zien zit er niets anders op dan verder te gaan...

Naar Mihintale, een van de belangrijkste bedevaartplaatsen voor Boeddhisten op Sri Lanka. Op het Poson-feest, bij volle maan in juni trekken duizenden pelgrims hiernaar toe om de komst van boeddhisme op het eiland te herdenken. Om de religieuze gebouwen op en om de granieten heuvels, te midden een prachtig groen landschap te kunnen bewonderen, beklimmen we de 1840 lage en brede treden die op een helling zijn gelegd. Eenmaal boven gekomen zie ik een enorme witte boeddha die het weidse landschap overziet. Prachtig!

Eind van de middag rijden we terug naar ons hotel in Polonnaruwa. Thila trakteert ons onderweg op heerlijke, zoete, sappige watermeloen. En net als je tijdens de busrit terug denkt alles wel gedaan en gezien te hebben wat in één dag past krijgen we nog een heel mooi cadeau: we spotten onze eerste wilde olifant. Tijdens de zonsondergang, gewoon langs de weg!