Olifantenweeshuis, edelstenen en vliegende honden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu Olifantenweeshuis, edelstenen en vliegende honden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu

Olifantenweeshuis, edelstenen en vliegende honden

Door: Annet Willemse

Blijf op de hoogte en volg Annet

24 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

En het kan altijd vroeger … vandaag vertrekken we om 07.30 uur.
Maar eerlijk is eerlijk het is de moeite waard! Aan de Spice Grove in Pinnawela is door de staat een beheerd 'olifantenweeshuis' ingericht, waarin ca. 50 olifanten worden verzorgd. Niet alleen wilde gewonde, blinde of verminkte olifanten worden hier opgevangen. Ook de door moederolifanten in de steek gelaten jongen worden hier verzorgd tot zij voor zichzelf kunnen zorgen. De allerkleinsten worden gevoed met de fles. Zij drinken gemiddeld 35 liter melk per dag!
Via een onverharde weg, recht tegenover de ingang van het weeshuis, lopen de olifanten twee keer per dag met hun mahouts (oppassers) naar de rivier de Maha Oya waar ze heerlijk mogen badderen. Het schijnt dat olifanten agressief kunnen worden als ze hun dagelijkse onderdompeling moeten missen. Vanaf het terras van een restaurantje hebben we het aller mooiste plekje om deze 'voorstelling' te mogen bekijken. Dit is genieten! Vooral de spelende jonge jumbo's zijn ontroerend om te zien en ik zou hier wel de hele dag kunnen blijven zitten om te genieten van dit uitzicht.
De doelstelling van het 'weeshuis' is de olifantenstand in Sri Lanka op peil te houden. In de praktijk blijkt echter dat de meeste dieren niet meer terug kunnen naar hun oorspronkelijke leefgebied. Zij zijn de kunst van het zelfstandig overleven kwijtgeraakt. Veel olifanten die hier opgroeien worden verkocht aan dierentuinen in het buitenland of krijgen een betrekking als tempelolifant.

Verder blijkt zaterdag 24 juli een erg goede dag om te trouwen in Sri Lanka. Naast het olifanten spektakel werden we getrakteerd op vele prachtige bruidjes. Ok, de bruidegommen in kwestie waren ook best aardig, alleen bleken ze allemaal (en echt, geen enkele uitzonderingen!) een afwijking te hebben. Namelijk een, aan hun hand vastgegroeide mobiele telefoon. Zelfs tijdens het poseren voor de fotograaf moest er ge-sms-t en gebeld worden … en aangezien ook 'onze' Thila binnenkort (10 september) gaat trouwen, daarover overigens later meer, moest hij ons (de vrouwen dan) beloven dat hij dat niet gaat doen op deze bijzondere dag in zijn leven :-)

Verder bezoeken we vandaag een 'gem shop'. In Sri Lanka worden in bepaalde gebieden edelstenen en half edelstenen gedolven zoals blauwe en goudgele saffieren, groene smaragden, karmozijnrode robijnen en topaas, aquamarijn, amethist, toermalijn, granaat, maansteen, katoog en zirkoon. In een film zien we hoe de mijnen gegraven worden en dat met simpele werktuigen de ruwe stenen uit de bodem worden gehaald. Het zandige en kleiachtige materiaal wordt met mandjes omhoog getakeld. Daarna wordt de substantie gewassen, waarna de (half)edelstenen overblijven. Vervolgens mogen we een kijkje nemen in het atelier waar 'kunstenaars' de stenen bewerken en er sieraden van maken. Uiteraard worden we daarna de bijbehorende juwelierszaak ingetrokken in de hoop dat we wat zullen kopen. Nu had ik me al laten verleiden tot aanschaffen van een veel te duur potje crème, dus vond ik dat er nu iemand anders aan de beurt was om de bevolking van Sri Lanka te steunen ... en gelukkig kocht Mariska hier een prachtige ring. Cadeautje aan zichzelf, gaaf!

Daarna bestond de dag uit Sari's passen. Hilarisch! En het bezoeken van de eeuwenoude tuinen van Peradeniya. Deze werden in de 14e eeuw aangelegd als lusthof voor de koning en in 1821 door de Engelsen tot botanische tuinen omgevormd. De tuinen zijn 67 ha groot en gedeeltelijk omgeven door de Mahaweli Ganga. Er groeit een gigantische collectie bomen, tropische klimplanten, bamboesoorten, palmsoorten, orchideeën, specerijen en andere planten. Er is een grote vijver die is uitgegraven in de contouren van Sri Lanka en een perkje waar 'hoge bezoekers' een boom hebben geplant, zoals koningin Elizabeth II; zij plantte op 20 april 1954 een ficus krishnae. In enkele bijna kale bomen langs de rivier zien we honderden reusachtige vleermuizen (vliegende honden) hangen.