Donderdag 19 juli 2012, Aremd - Reisverslag uit Aremd, Marokko van Annet Willemse - WaarBenJij.nu Donderdag 19 juli 2012, Aremd - Reisverslag uit Aremd, Marokko van Annet Willemse - WaarBenJij.nu

Donderdag 19 juli 2012, Aremd

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet

19 Juli 2012 | Marokko, Aremd

Marrakech – Imlil – Aremd.
Wandelduur: ca. 1 uur, ca. 300 meter stijgen.

Met de bagage op het dak van een busje hebben we Marrakech in zuidelijke richting verlaten en rijden we door de woestijn naar het Atlasgebergte. Hier begint ons wandelavontuur. Muilezels zullen onze bagage dragen en de meereizende kok zal onze maaltijden verzorgen. Overnachten zullen we in berghutten en in gastenverblijven bij Berbers.

Het ruige Atlasgebergte is de hoogste bergketen van Noord-Afrika met toppen tot boven de 4000 meter. Het landschap wordt gekenmerkt door hoge bergkammen en diep ingesneden dalen. Er lopen vrijwel geen wegen door het gebergte en in de valleien liggen kleine geïsoleerde dorpjes. Hier leven de Berbers hun harde bestaan. Berbers hebben hun eigen taal, literatuur en muziek. Deze oorspronkelijke bewoners vormen 40% van de Marokkaanse bevolking. Hun moedertaal, het Berber, komt voort uit orale traditie, zonder schrift, en wordt gesproken in de bergen en op het platteland. Tijdens onze reis hebben we kennis gemaakt met de traditionele Berbergastvrijheid en het persoonlijke contact met de lokale bevolking heeft de reis tot een bijzondere ervaring gemaakt.
In het gehucht Imlil wordt onze bagage van de bus geladen en wandelen we in ongeveer een uur naar het bergdorpje Aremd dat op 1950 meter ligt. We krijgen onze maaltijd op het mooie terras van een fijn gastenverblijf.