Woensdag 25 juli 2012, Tizi Oussem - Reisverslag uit Tizi Oussem, Marokko van Annet Willemse - WaarBenJij.nu Woensdag 25 juli 2012, Tizi Oussem - Reisverslag uit Tizi Oussem, Marokko van Annet Willemse - WaarBenJij.nu

Woensdag 25 juli 2012, Tizi Oussem

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet

25 Juli 2012 | Marokko, Tizi Oussem

Oversteek van de Tizi Oudite pas naar Tizi Oussem.
Wandelduur: ca. 5 uur, ca. 400 meter stijgen en ca. 300 meter dalen.

Vandaag steken we de pas Tizi Oudite over en lopen we in ongeveer vijf uur naar de volgende berghut in Tizi Oussem.
Hoewel het stijgen nog steeds lastig voor me is, blijkt het, het beste te gaan als je in een soort trance komt. Ik probeer verschillende dingen uit om dit te bereiken. Soms gaat van 1 tot 4 tellen het beste. Soms kan ik beter van 1 tot 2 tellen en een andere keer is het herhalen van een mantra de beste manier. Ik heb mijn eigen rugzak inmiddels weer overgenomen van Bas en met hem, als ruggesteun achter me, gaat het lopen nu steeds beter.
Aangekomen in de volgende berghut blijken ze hier heerlijke schone, dikke matrassen te hebben. Maar ook een hamam. Daar maken Vanessa, Wilma en ik dan ook dankbaar gebruik van. Het is jammer dat het door de stoomvorming onmogelijk is hier foto's van te maken want het is een bijzondere ervaring. De betegelde ruimte wordt een paar uur van te voren al voor ons warm gestookt met hout. We vullen vervolgens zelf de klaar staande emmers met heet water uit een kraantje uit de muur en zetten die in de ruimte neer. Daar zitten we heerlijk te stomen en te kletsen. Als Khaled later vraagt of we ervan hebben genoten is hij best verbaasd als hij hoort dat we elkaar niet hebben ingezeept. Dat hoort er echt bij zegt hij. Hij weet in het volgende dorp een hele mooie hamam waar we er voor kunnen kiezen om door een Berbermeisje op de traditionele manier geboend te kunnen worden. Nou, kom maar op!