Sigiriya, De Leeuwenrots en de wolkenmeisjes - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu Sigiriya, De Leeuwenrots en de wolkenmeisjes - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu

Sigiriya, De Leeuwenrots en de wolkenmeisjes

Door: Annet Willemse

Blijf op de hoogte en volg Annet

20 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Aangezien we vandaag een rit van ca. 160 kilometer voor de boeg hebben vertrekken we op tijd vanuit Marawila. Zo'n rit, die toch al snel een uurtje of 6 zal duren is absoluut geen straf; we rijden met onze airco-bus door prachtige tropische plantages, rijstvelden, dorpen en stadjes. Iedereen rijdt hier links en het verkeer is chaos. Alles wat langzamer rijdt dan jij, haal je gewoon in. Toeteren en met je lichten knipperen maken je tot een hulpvaardige chauffeur … blijkt later. Alles wendt en we kijken onze ogen uit; we zien koeien, honden, apen, ossenwagens, wandelaars, tuk tuk's, fietsers en overladen vrachtwagens op de weg. Verkoopstalletjes, boeddha's, altaartjes, tempels en nog meer mensen en dieren langs de weg. En we stoppen op heerlijke plekjes om even iets te drinken en lekker te lunchen.
In de middag brengen we een bezoek aan het spectaculaire rotsfort van Sigiriya.
In de verte doemt hij al op: een granietrots met groene begroeiing, roestbruine vlekken, rode bakstenen, zwarte strepen en verweerd pleisterwerk. Het is de beroemde Leeuwenrots van Sigiriya. De 'Hemelburcht op de Leeuwenrots' is een van de imponerenste plaatsen van Sri Lanka.
De steile granietklomp rijst 200 meter op uit de omringende jungle.
Bovenop bouwde koning Kasyapa aan het einde van de 5e eeuw zijn legendarische burcht en zijn weelderig ingerichte paleis.
Om de troon te kunnen bestijgen zette Kasyapa zijn vader, koning-waterbouwkundige Dhatusena, af en liet hem levend in een muur inmetselen. Zijn halfbroer Mogallan, de rechtmatige opvolger, verbande hij naar India. Bang voor zijn terugkeer liet hij in Sigiriya een rotsvesting bouwen. Maar in 495 keerde Mogallan met een leger uit India terug en rukte op naar Sigiriya. Toen Kasyapa hem met zijn soldaten tegemoet gereden was, brandde er een hevige strijd los. Maar door verwarring onder zijn soldaten liet het leger hem in de steek en pleegde Kasyapa zelfmoord. Mogallan werd vervolgens koning en verplaatste de residentie naar Anaradhaura. De 'Hemelburcht op de Leeuwenrots' raakte in de vergetelheid totdat pas in de Britse koloniale periode archeologen deze voormalige hoofdstad opnieuw ontdekten.

De weg omhoog begint met een lange trap (430 treden) tussen de 9 meter dikke bakstenen muren. Hier en daar is een klein platform om even uit te rusten, maar het schitterende uitzicht boven op de rots is echt de moeite waard!
Tijdens de klim passeren we regenbakken die uitgehouwen zijn en overal groeien bomen tegen de hoge, steile en soms overhangende rotswanden. Een smalle trap voert tussen de rotsen door naar de 'audientiehal' boven op de rots. Daar is de plaats van de koningszetel nog te zien en ook de gaten waar de pilaren hebben gestaan die het dak droegen. We klimmen stevig door naar het platform aan de voet van de loodrechte rotswand en daar vandaan gaan we over een aantal stenen trappen met ijzeren leuningen verder naar een platform bij de Spiegelmuur, waar een gietijzeren wenteltrap toegang geeft tot de galerij met de beroemde meisjesfresco's.
Er zijn 12 van de 22 'wolkenmeisjes' te bezichtigen. Op onze vraag wat de fresco's precies uitbeelden is geen juist antwoord te geven. De meisjes brengen bloemenoffers, zoals dat bij de boeddhisten tot op heden nog steeds gebruikelijk is en is het mogelijk dat ze deelnemen aan een religieuze processie. Maar het kan ook zijn dat ze bedoeld waren om het hof van de koning op te fleuren.
Als we het pad na de Spiegelmuur volgen komen we op een groot, winderig platform. Tussen twee reusachtige leeuwenpoten voert een nieuwe reeks trappen ons tussen bakstenen muren omhoog naar de ruïnes van de burcht bovenop de rots. Helemaal bovengekomen, is de beloning het magnifieke uitzicht over de omgeving.
Moe, maar voldaan checken we later en het is dan al begin van de avond in bij Hotel Eden Garden in Dambulla. Er blijkt een zwembad te zijn (jippie!), maar geen tijd om ervan te kunnen genieten (jammer!), We hebben er een heerlijk grote kamer, boven ons bed hangt een klamboe, de airco werkt en er komt warm water uit de kraan. We besluiten na het, overigens erg lekkere, eten ook de arrack maar eens te proberen. Alles bij elkaar prima om in daarna in diep en lang in slaap te vallen :-)