Negombo, toddytappers en Dutch Channels - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu Negombo, toddytappers en Dutch Channels - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu

Negombo, toddytappers en Dutch Channels

Door: Annet Willemse

Blijf op de hoogte en volg Annet

19 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Ik word de volgende ochtend al vroeg wakker en besluit om voor het ontbijt buiten te kijken waar ik terecht ben gekomen. Tot mijn verbazing zie ik iets bewegen in de toppen van de palmbomen die in de tuin van het hotel staan (ik heb mijn contactlenzen nog niet in …) en Thila die ook al op tijd wakker is vertelt me dat er een 'toddytapper' aan het werk is. De toddytapper balanceert behendig over touwen van boom naar boom om de nectar uit de bloem van de kokospalm te halen. Het sap wordt verwerkt om er later honing of arrack van te maken.
Na het ontbijt vertrekken we met de complete groep om een boottocht te maken in de 'Dutch Channels'. Dit kanaal is in de 17e eeuw aangelegd door de Hollanders ten behoeve van de bevloeiing van de rijstvelden en de scheepvaart. Het bewees grote diensten bij het vervoer van bijvoorbeeld zout, tot het door verzanding onbruikbaar dreigde te worden. Met deskundige steun en hulp uit Nederland is het nu door uitdieping weer geschikt gemaakt.
Smalle kreekjes en binnenmeertjes met witte waterlelies, overhangende palmbomen, afgelegen huisjes, een weelderige tropische vegetatie, zwemmende kinderen, vrouwen die de was doen, illegale arrackstokerijtjes, een rijk vogelleven en luierende varanen zijn enkele ingrediënten van de ontspannen boottocht die we maken.
Arrack is de nationale drank van Sri Lanka en ook het zuidelijke deel van India. Arrack die gestookt wordt in Sri Lanka, wordt voornamelijk geproduceerd voor binnenlands gebruik.
We maken een tussenstop om (voor mij nogmaals) een toddytapper aan het werk te zien en drinken de toddy die hij voor ons getapt heeft.
Als we terug rijden naar Marawila stelt Thila voor om de vismarkt in Negombo eerst nog even te bezoeken. Negombo is een schilderachtige vissersplaats met een kleurrijke markt. Op het strand wordt de vis per soort gezouten en te drogen gelegd. De vis, groot tot (heel) klein wordt met de hand omgedraaid zodat het goed kan drogen. Daarnaast gelegen bevindt zich de markt voor de verse vis. Iedere ochtend vertrekken hier de Karava vissers met hun catamarans voorzien van vierkante zeilen en flinke drijvers aan beide kanten om schelpdieren, fel gekleurde koraalvissen, zwaardvissen en haaien vangen en op de markt aan te voeren.
Terug bij ons hotel besluiten Wilma en ik ter afsluiting van onze eerste dag in Sri Lanka een mooie strandwandeling te maken.