Bandarawela, boemeltreintje en een nieuwe broek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu Bandarawela, boemeltreintje en een nieuwe broek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Annet Willemse - WaarBenJij.nu

Bandarawela, boemeltreintje en een nieuwe broek

Door: Annet Willemse

Blijf op de hoogte en volg Annet

26 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

De volgende ochtend is het weer niet veel beter en helaas wordt ons afgeraden om de Horton Plains te bezoeken. Dit is de meest geïsoleerde hoogvlakte van Sri Lanka en vanuit hier hadden we een bekende wandeling willen maken om World's End te zien, een van de mooiste panorama's op Sri Lanka. Met helder weer schijn je een schitterend uitzicht over de uitgestrekte kustvlakte tot aan de Indische Oceaan te hebben. Nu dit vanwege de weersomstandigheden niet door kan gaan vertrekken we begin van de ochtend naar het nabijgelegen station Nanu Oya, waar we overstappen op een treintje dat door de bergen rijdt. De schitterende tocht duurt ongeveer 3 uur en voert door het mooiste berglandschap van het land. De trein puft met een slakkengang door de jungle, theeplantages en tunnels en komt tot een hoogte van 1900 meter boven de zeespiegel. We rijden langs afgronden en we stoppen zo nu en dan bij kleine stationnetjes van verschillende plaatsjes om lokale bevolking uit te laten of op te pikken. De mensen zijn stuk voor stuk erg vriendelijk en maken een praatje met ons of waarschuwen ons tijdig om een bepaalde kant op te kijken omdat er een mooie waterval te zien is bijvoorbeeld. We vervelen ons geen moment en het is bijna jammer dat we aan het begin van de middag aan de andere kant van het centrale hoogland en tevens de oostkant van het eiland aankomen op onze bestemming Bandarawela.
We worden weer hartelijk ontvangen in ons volgende hotel, het Orient Hotel. En jippie, we hebben een vrije middag!
Sommige van ons besluiten met een boekje en een drankje in de tuin van het hotel te gaan zitten. Maar Wilma, Kim en ik gaan een kijkje nemen in het levendige plaatsje. De bevolking, die hier bestaat uit een mengelmoes van Singalezen, Tamils en Moren bekijkt ons nieuwsgierig, maar laat ons deze keer heerlijk met rust. We kunnen op ons door gemak de winkeltjes en kraampjes aan de sfeervolle Main Street bekijken. Iets verder op ligt een overdekte groente- en fruitmarkt waar we lekker overheen slenteren, we mogen alles bekijken, aanraken en proeven. De verkopers gaan speciaal voor ons staan om op de foto te mogen en vragen hier niets eens geld voor deze keer! Aangezien ik mijn speciale oude en vertrouwde reisbroek tot op de draad toe versleten heb wil ik hier wel even op zoek gaan naar een nieuwe. Na een beetje rondkijken vind ik hem ook nog. Hij kost me 1295,00 rupees wat omgerekend op zo'n € 8,50 komt. Als we later in de straat een kleermaker tegenkomen laat ik mijn nieuwe broek gelijk maar even korter maken voor 0,50 rupees. Ik word gewoon op straat even opgemeten en die vriendelijke kleermaker maakt binnen een paar minuten mijn broek op maat!
Rest mij nog mijn oude reisbroek ritueel te verbranden :-)
Ook al is de afstand niet al te groot, we vinden het wel grappig om ons met een tuktuk terug te laten brengen naar ons hotel. Je kan Sri Lanka toch niet verlaten zonder een ritje in zo'n veelvoorkomend vervoermiddel te maken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annet

Actief sinds 10 Jan. 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 48854

Voorgaande reizen:

18 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Berberdorpen en Toubkal in de Hoge Atlas

25 November 2011 - 15 December 2011

Aruba

17 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Ontmoeting met hindoes en boeddhisten

22 April 2014 - 30 November -0001

Te gast in Ethiopie

Landen bezocht: